vegetáriánus étrend előnyei, vegetáriánus életmód

Biztosan mindenki hallott már a rovarfogó, ismertebb nevén a húsevő növényekről. A tudomány mintegy ezer fajt ismer ebből a ritka és különleges rovaremésztő növények közül. érdekes létforma, hiszen állati fehérje nélkül is életképesek, ez a fajta táplálék csak a bőségesebb virágzáshoz szükséges. Ezek az egzotikus növények rovarokat és ízeltlábúakat csalnak csapdájukba, majd emésztő enzimjeik révén hasznosítják a tápanyagokat. Mostantól megfordítjuk a dolgot. Ha vannak húsevő növények, miért ne lehetnének növényevő emberek? itt megtudhatsz mindent a témáról: vegetáriánus étrend előnyei, vegetáriánus életmód

Vegetáriánus étrend előnyei, vegetáriánus életmód

 

A húsevő növények között a legismertebb a Vénusz légycsapója, mely önmagában egy biológiai különlegesség. Az édes illatot árasztó csapda vonzza a rovarokat, és pillanatok alatt képes összezáródni. Ha túl kicsi a zsákmány, akkor még kibújhat, mert a növénynek nagyobb energia felemészteni, mint amennyi táplálékot kap belőle, így elengedi. De a megfelelő méretű áldozat esetén légmentesen bezáródik, és emésztőnedvei egy-két hét alatt feldolgozzák a zsákmányt. A kancsóka síkos felületéről a rászálló rovarok belecsúsznak az üregbe. A harmatfű csillogó folyadékot termel, csábító illata szintén vonzza az ízeltlábúakat, melyek beleragadnak.

A húsevő növények ritkaságok, növényevő állatot viszont szép számmal találunk. Többségük kitartóbb a ragadozóknál, és van közöttük olyan, amelyik sokkal erősebb is a húsevő állatoknál. Szüksége van a lankadatlanságra, mert a futás, a menekülés az életét mentheti meg. A ragadozók többsége nem rendelkezik az elefánt erejével, pedig ez a ma élő legnagyobb szárazföldi állat növényevő. Ő is a természet egyik csodája. Például vészhelyzet esetén képes emésztését egy időre megállítani, mert az túl nagy zajjal jár, és nem akarja, hogy meghallják.

V egetáriánus étrend előnyei: húsevő ellenérvek

Az esszenciális aminosavakat nem pótolja a növényi táplálék.

Válasz: Alaptalan közhiedelem, hogy a növényekben nincs teljes értékű fehérje. A természettudomány azt a fehérjét hívja teljes értékűnek, mely mind a nyolc esszenciális aminosavat tartalmazza. A növények közül ilyen: a kelbimbó, sárgarépa, kukorica, karfiol, uborka, tök, krumpli, zöldborsó, az összes dióféle, szezám-, napraforgómag, valamint a paradicsom fehérjéi. A szervezet a fehérjéket lebontja aminosavakra, ezekből az aminosavakból állítja elő a saját fehérjéit. Az omega-3 zsírsav egyik formáját a len, dió olívaolaj, vörös áfonya, a fekete málna is tartalmazza. A lenmagolajnak több mint fele ALA-ból áll, így hatszor gazdagabb omega-3 zsírsavban, mint a legtöbb halolaj.

Vashiány léphet fel

 

Válasz:

A húsevők húst és leginkább BIO májat ajánlanak az állati eredetű élelmiszerek közül, mert másképp rengeteg méreganyagot is fogyasztanának. BIO máj gyakorlatilag nincs, mert valamilyen vegyszer mindenképpen éri az állati szervezetet.

A következő növényi élelmiszerek tartalmaznak vasat:

zöldségek: hüvelyesek (bab, borsó, csicseriborsó, zöldbab), spárga, spenót, sóska, brokkoli, cékla, répa, zeller, karalábé, hagymafélék, retek, sütőtök, petrezselyemzöld

gabonák: tönkölybúza, köles, zab

gyümölcsök: őszibarack, piros, csipkebogyó, fekete v piros ribizli, szőlő, alma, aszalva: sötét mazsola, barack, szilva

csírák: napraforgó, vöröskáposzta, lencse, görögszéna, zsázsa, búza, csicseriborsó, rozs, zab, bab, borsó

magvak: dió, mák, mogyoró, szelídgesztenye, szezámmag

teák: roiboos, csalán, zöld tea, csipkebogyó

egyebek: méz, savanyú káposzta, stevia, szárított vargánya, jó minőségű kakaó

A B12-vitamin nem vehető fel növényekből

 

Válasz: A tejtermékekben megtalálható, azok megfelelő mennyiségű B12-vitamint biztosítanak. Például egy csésze (2,5 deciliter) tej 0,9 mikrogramm vagy 2 deci joghurt 1,5 mikrogramm B12-t tartalmaz. A vegánoknak B12-vitamin-kiegészítő ajánlott. (A közhiedelemmel ellentétben a tengeri moszatok vagy szójatermékek nem tartalmaznak jelentős mennyiségű aktív B12-t.)

Miért nem jó húst enni? Vegetáriánus életmód kontra húsevés

 

Etikai okok

– Az élet tisztelete, nincs jogunk elvenni egyetlen élőlény életét sem.

– Az állatokkal szembeni kegyetlenség elvetése: az erőszakmentes élet elengedhetetlen az egymáshoz való viszonyunk és saját fejlődésünk érdekében is.

– Csak az a mennyiségű gabonaféle, amit az USA-ban az állattartásban hasznosítanak, 800 millió embert táplálhatna.

Környezetvédelmi okok

– Az állattartás üvegházhatást okozó gáz kibocsátást eredményez, ezért nagyobb mértékben felelős a klímaváltozásért, mint a közlekedés.

– Vegyszert és állati mellékterméket juttat a talajba.

– Az állattartás rengeteg tiszta ivóvizet használ fel, ugyanakkor szennyezi is a talajvizet. Ha nem lesz változás, a tiszta ivóvíz hiánya óriási gondot fog jelenteni.

– Már 1996-2006 között a 10 millió hektár amazóniai esőerdő 80%-át a marhalegeltetés miatt irtottak ki.

Egészségügyi okok

– Számos antibiotikum és egyéb gyógyszer kerülése, mely felhalmozódik a tenyészállatok húsaiban, és ez bekerül az emberi szervezetbe is.

– Csak az USA-ban a mesterséges antibiotikumok termelésének 70%-a az állatállomány fenntartása érdekében történik.

– A szív- és érrendszeri betegségek, valamint a 2 típusú cukorbetegség, a vese- és epekő kialakulásában is jelentős szerepe van a húsevésnek.

– A hal metil-higany származékokkal szennyezett.

Húsmentes táplálkozás

 3 fajtája van

  1. Lakto-vegetariánizmus, a hús, hal tojás elhagyása, de a növényi élelmiszerek mellett tej és tejtermékek is fogyaszthatók.
  2. Lakto-ovo-vegetariánizmus, a fentebbi, de tojást fogyasztanak.
  3. Vegán étrend, amely kizárólag növényi eredetű élelmiszerekből áll.

Az érrendszeri és a daganatos betegség az előidézője a két leggyakoribb nem természetes halálozási oknak.

A vegetáriánus étrend csökkentik leginkább a magas vérnyomás kialakulását. A hipertónia a stroke, a szív- és a vesebetegség, valamint a rövidebb élettartam elsőszámú kockázati tényezője.

A vegetáriánus étrend csökkenti a daganatos betegségek kockázatát, kialakulását is. Egészségesebb csontokhoz vezet, mert a vegetáriánus szervezet több kálcium felszívódására képes.

Ne csak a nyugati világ táplálkozási szokásait nézzük, s ne felejtsük el, hogy más földrészen emberek milliói éltek és élnek vegetáriánus módon. Érdemes kultúrtörténeti sétát is tenni, és akkor azzal szembesülünk, hogy a világban az ókortól mind a mai napig számtalan kimagasló tudós, művész, olimpikon vagy filozófus volt vegetariánus. Napjainkban is megtaláljuk őket, még a sportolók, a divatikonok és a testépítők között is.